ایتنا - بیش از 90 درصد از اپها در گوگل پلی رایگان هستند، و امکان دسترسی به محتوا و سرویسهای ارزشمندی را برای میلیارد کاربر فراهم میآورند. تبلیغات دیجیتال نقشی کلیدی در امکانپذیر ساختن این خدمات رایگان فراهم آورده است.
گوگل طرحهایش برای محدودسازی ردیابی دادهها بر روی مرورگر کرومش را با گسترش این پوشش به اپهایی که بر روی دستگاههای اندرویدی اجرا میشوند بسط داده است.
به گزارش ایتنا و به نقل از زددینت، هدف این پروژه سندباکس حریم خصوصی (Privacy Sandbox) محدودسازی حجم اطلاعاتی است که آگهیدهندگان میتوانند از سوابق استفاده کاربران از اپ و مرورگرها به دست بیاورند.
ولی گوگل جزئیات اندکی در اینباره منتشر کرده، و هنوز آن را اجرائی نکرده است.
گوگل کار را با دادن اجازه به توسعهدهندگان برای مرور پیشنهادهای طراحی اولیه و اشتراکگذاری نظرات آغاز خواهد کرد. گوگل قصد دارد تا در طی سال پیشنمایشهایی برای توسعهدهندگان منتشر کند، که نسخه بتای آن تا انتهای سال میلادی جاری قابل دسترسی خواهد شد.
و روشن است که گوگل نگران است که در صورتی که تغییرات بیش از حد سریع به اجرا در آیند اکوسیستم اپ این شرکت آسیب جدی ببیند.
آنتونی چاوز، نایب رییس مدیریت محصول، امنیت اندروید و حریم خصوصی در گوگل، اینگونه توضیح میدهد: «بیش از 90 درصد از اپها در گوگل پلی رایگان هستند، و امکان دسترسی به محتوا و سرویسهای ارزشمندی را برای میلیارد کاربر فراهم میآورند. تبلیغات دیجیتال نقشی کلیدی در امکانپذیر ساختن این خدمات رایگان فراهم آورده است. ولی به منظور کسب اطمینان از سالم ماندن اکوسیستم اپها – که به سود کاربران، توسعهدهندگان، و کسبوکارها است – این صنعت باید به تکامل دادن نحوه کارکرد تبلیغات دیجیتال با هدف بهبود حریم خصوصی کاربران ادامه دهد».
به نظر میرسد که گوگل نگران آن است که افزایش سطح رعایت حریم خصوصی توسط اپها باعث دلزده شدن توسعهدهندگان از ساخت اپهای رایگان شود (هرچند که معلوم نیست اگر آنها دلسرد شوند کجا میخواهند برود). اما از سویی دیگر سطح بالای رعایت حریم خصوصی کاربران در اپل هم گوگل را ناچار به تغییراتی میکند.
اپل با مجبور کردن توسعهدهندگان اپ به تشریح اینکه چگونه اطلاعات جمعآوری شده توسط اپها استفاده خواهد شد راه را برای شفافیت بیشتر هموار کرده است، که میتواند دلیلی قاطع برای رو آوردن کاربران به آیفون به منظور محرمانگیشان باشد.
دیدگاه خود را بنویسید